Jurgen Klopp, gdy był trenerem Borusii Dortmund wiedział, że jeśli chce poprawić wyniki zespołu musi lepiej zrozumieć swoich piłkarzy, by inaczej się z nimi komunikować i motywować, bo na początku to co robił, nie przynosiło oczekiwanego skutku.
I wiedział coś jeszcze.
Że trzeba zacząć od siebie.
Jako jeden z pierwszych trenerów sięgnął po Reiss Motivation Profile® (RMP®) – naukową metodę badawczą weryfikującą wewnętrzną motywację człowieka. Dzięki niej możesz poznać swoje ustawienie fabryczne potrzeb, które zobrazowane są 16 motywatorami o różnym natężeniu. Gdy zobaczył swój wynik stwierdził „98% Kloppa”.
Ciekawostka: To on jest odpowiedzialny za rozpropagowanie tego narzędzia w Niemczech.
W kolejnym kroku zaprosił zespół do wykonania badania.
Zobaczył wyniki.
Zrozumiał, co nie grało.
Wprowadził zmiany.
Zespół zaczął odnosić zwycięstwa.
Czy to dzięki RMP®?
Nie. To by było zbyt proste.
To stało się dzięki wiedzy jaka została odkryta dzięki RMP®, wnioskom, które z tego wyciągnął, i znaczącym zmianom strategii zarządzania zespołem, które na tej podstawie wprowadził.
Podam Ci przykład.
Jurgen Klopp zazwyczaj prowadził 2 godzinne odprawy dla swoich piłkarzy, poświęcając czas i energię na to, by precyzyjnie przekazać im założenia strategii. Ale to nie dawało oczekiwanego rezultatu. Po zbadaniu motywacji wewnętrznej, okazało się, że on sam ma bardzo wysoką potrzebę Ciekawości, co za tym idzie, uważał za ważne i notabene ciekawe, by szczegółowo analizować sytuację i przypuszczał, że zespół ma podobnie do niego. Tymczasem badanie ujawniło, że piłkarze mają zupełnie odwrotnie – mieli niską potrzebę ciekawości i te odprawy zwyczajnie były nudne dla nich, o wiele bardziej motywowała ich jasna informacja co i jak zrobić.
Dzięki tej wiedzy odprawy skrócone zostały do 5 minut.
To nie wszystkie zmiany, dzięki tej wiedzy Jurgen Klopp zapraszał całe rodziny na mecze, zorganizował opiekę na dziećmi podczas gry, a wyjazdy skracał do minimum i również tam zapraszał rodziny. Dlaczego? Bo okazało, że w zespole jest silna potrzeba kontaktów z rodziną oraz troski o nich.
Niby proste, ale bez tej wiedzy tych zmian nie było. Motywacja była niższa. Wyniki były niższe.
Wiedza o tym jak jesteśmy skonstruowani, czego pragniemy, co nas napędza jest złotem. Dzięki temu tworzymy środowisko, w którym chce się chcieć. To nie jest bajka. Ta historia to potwierdza.
A narzędzia są po to, by dowiedzieć się szybciej i łatwiej. A RMP® jest rzetelnym narzędziem psychometrycznym. To znaczy, że bada co ma badać, a wyniki są realne.
Jestem certyfikowaną masterką RMP® i prowadzę konsultacje na podstawie m.in tego narzędzia, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak można z nim pracować – zapraszam do kontaktu. To jest narzędzie głębokie, ekskluzywne, dające dostęp do czegoś, co jest niewidoczne.
I zarówno do pracy własnej (nie tylko zawodowo, prywatnie absolutnie też), jak i do dojrzałego zarządzania zespołem poprzez indywidualne podejście.
Jak również zapraszam Cię do mojej grupy Rozwojowo z Martosferą gdzie dzielę się wiedzą, również z tematu motywacji wewnętrznej.
Bądźmy dla siebie łagodni,
Marta